*

Mirita Saxberg Järjen ääni

Eduskunta-avustaja ei saa sylkeä palkkapussiin

Kokoomuslaisen teesin mukaan Suomi nousee työn kautta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että työn määrää tulee lisätä ja palkkoja sitä vastoin mieluummin laskea kuin nostaa. Markkinavoimien mukaan hinnat putoavat tarjonnan ollessa kysyntää kovempi. Eduskunta-avustajien keskuudessa vaihtuvuus on tiheää ja yhdelläkään kansanedustajalla ei ole pulaa avustajan pestiin hakijoista. Avustajan nimellinen pätevyys sen sijaan saattaa olla nykyistä palkkatasoa alhaisempi: rekrytoinnin perusteet ovat täysin kansanedustajan määriteltävissä, eikä työnantajapuoli aseta puhdasta rikosrekisteriä enempiä työhönottovaatimuksia.

Eduskunta-avustajien palkan maksaa eduskunnan kanslia. Toisin kuin avustajien, eduskunnassa työskentelevien valtion virkamiesten palkkiot määrittyvät mm. virkavuosien määrän ja koulutustason mukaan. Avustajien palkkoihin nämä kriteerit eivät vaikuta. Laajan avustajakunnan kirjoon mahtuu toisen asteen koulutuksella ensimmäistä kauttaan työtä tekeviä, joskin käytännön työssään päteviä osaajia. Samoin mahtuu skaalaan ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita ja työkokemusta omaavia tekijöitä. Toimenkuva ja sen vaativuus vaihtelee kansanedustajasta riippuen.

On hyvä että kansanedustaja voi itse valita työparinsa, sillä usein edustaja ja avustaja ovat toistensa lähimmät työkaverit. Yrityselämässä menestyksen tärkein resepti on yhteistyökumppanin valinta. Mitä paremmat edellytykset kansanedustajalla on hoitaa työnsä, sen tehokkaammin hän toteuttaa kansan hänelle suomaa mandaattia poliittisessa päätöksenteossa. Poliittisen toiminnan luonne perustuu usein jopa palkattomiin luottamustehtäviin ja kokonaisvaltaiseen omistautumiseen asialle, johon uskoo. Työssä jaksaminen ja työhyvinvointi kumpuaa inhimillisistä tekijöistä. Edustajan ja avustajan välinen luottamus, sekä jouheva työnjako palvelee valtiota paremmin kuin palkankorotukset. 

Peräänkuulutan pinnalla ollutta paikallista sopimista tässäkin palkka-asiassa. Kansanedustaja voi esimiehen asemassa maksaa valtion palkkaosuutta parempaa palkkiota, mikäli katsoo sen tarpeelliseksi. Valtion palkkaa enempää ei kuitenkaan maksa edes avustamani edustaja Harkimo, vaikka hänellä siihen varmasti olisi varaa. Tämä on mielestäni oikeudenmukaista. Eduskunta tarjoaa hyvät työsuhde-edut, kuten edullisen lounaan, kuntopalvelut, terveydenhuollon, sekä asiantuntijatuen työtehtävien hoidossa.

Kuten kaikkien suomalaisten palkansaajien, avustajien tulisi olla kiitollisia kuukausittaisesta tilistä, vaikka se ei työn vaativuutta vastaisikaan. Tätä vastaavuutta ei ole myöskään Suomen noin 280 000 yrittäjän kohdalla. Palkitsevinta on saada tehdä työtä suomalaisten hyvinvoinnin edistämiseksi. Tehokkaan poliittisen toimijan motivaatio lähtee sisältä päin. Ihmiset kaikkine unelmineen ja toiveineen ovat tärkeämpiä kuin kansantalous. Unelmia ei osteta yhteisellä rahalla, vaan oikealla asenteella.

Nyt lähes kolme vuotta jäädytettynä olleen palkan indeksikorotuksen ottaisin vastaan puhtaalla omatunnolla, mutta mikäli eduskunta-avustajien palkkoja nostettaisi tuntuvasti, tulisi työhön pääsyn vaatimusten, palkan perusteiden ja työnkuvan olla määritellympiä, ja julkisen talouden voida pulleammin. Ennen kaikkea kyse on nyt periaatteesta. Ankean talouskauden aikana jokaisen kansalaisen – niin suuri- kuin pienituloisen - tulee miettiä miten voi osallistua säästötoimiin. Etenkin meidän taloustilanteen näköalapaikalla työskentelevien tulee näyttää mallia.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (21 kommenttia)

Käyttäjän HannuValjakka kuva
Hannu Valjakka

Paljonkos se avustaja sitten kuussa saakaan?

Käyttäjän timonenonen kuva
Timo Nenonen

Täytyy myöntää, että kyllä minä aineskin siulle sen korotuksen soisin, ja luulenpa, että Hjallis komppaa miuta tässä.

Kuvasta ja profiilista nimittäin näkee selvästi, että olet pätevä tohon työhön.

Kalervo Kyyrönen

Eduskunnan-avustajat ovat juuri niitä jotka eivät tee sitä tuottavaa työtä josta saataisiin vientituloja vaan poliittisiasosiaalipumija.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Kiitos, on aina mukava lukea kuinka omaa työtä ja osaamista arvostetaan.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Selventääkö vielä joku miksi palkasta pitäisi olla erityisen kiitollinen,kun sen edestä on tehnyt töitä kuitenkin? Jokin tässä menee nurin.. Nimittäin,jos minä palkkaan jonkun tekemään töitä itselleni,niin _minä_ olen kiitollinen siitä,että joku tekee sen työn.

Käyttäjän SamiOrakoski kuva
Sami Orakoski

No huh huh. Käsittääkseni eduskunta-avustajien rooli on erittäin keskeinen, kun kansanedustajat tarvitsevat tietoa mitä erilaisimmista laki- tai säädöshankkeista ja niiden taustoista. Jos avustaja ei pysty auttamaan edustajaansa riittävästi niin hänen kykynsä arvioda ja tehdä päätöksiä lainvalmisteluihin liittyen heikkenee oleellisesti. Näinä aikoina normipurku ja muut talouden talkoot on keskeisessä roolissa. Pidän kyllä erittäin tärkeänä, että avustajat pystyisivät auttamaan edustajia keskittymään oleellisten muutosten läpiviemiseen.

Käyttäjän VesaKiljunen kuva
Vesa Kiljunen

Mitenköhän noi reppana kansanedustajat pärjäs ennen kun ei ollut noita uurastavia avustajia?
Tais mennä päin prinkkalaa vai oliko se toisin päin vai..........

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Mikä ihme siulla on Vesa avustajia vastaan?

Käyttäjän VesaKiljunen kuva
Vesa Kiljunen Vastaus kommenttiin #9

Turha kuluerä!
Lisäksi edustajienkin määrä on ylimitoitettu!
Sekä puoluetuet kuuluisi poistaa!
Äläkkä ala mulle sitten luennoimaan mistään demokratiasta.Oon meinaan
sen verran vanha,että ei kannata satuilla!

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Rivikansanedustaja, eikä hänen avustajansa, ymmärrä hölynpölyä lainvalmisteluista kummemmin kuin talouden talkoistakaan. Napinpainpainajan rooli....

Käyttäjän CarolusLinden kuva
Carolus Linden

Mainitsemistasi asioista ja muistakin tarpeellisista asioista, saavat kansanedustjat oiken hyvin tietoja Eduskunnan sisäisen tietopalvelun avulla. Myös siitä syystä ihmetyttää miksi kansanedustjilla ja vielä eduskuntaryhmillä pitää olla verovaroin kustannettuja avustajia.
Vielä oudommalta vaikuttaa, että eduskuntaryhmä on oikeushenkilö, joka käyttää apunaan ulkopuolisten kosnulttiyritysten palveluita.
Vosi olla aiheellista selvittää ja kertoa julkisuuteen, miten kaikki tämä avustaminen on perusteltua ja mitä se maksaa. Onko esimerkiksi rekisteröidyillä eduskuntayhmillä tulot ja budjetti?

Kari-Pekka Pehkonen

Vesa vähän sivaltaa ohimennen ongelman ydintä. Kuka se maksaa näiden avustajien palkat. Pienet tai isot. No. Verotuloistahan ne menee. Samoin menee kansanedustalien palkat ja suuret eläkkeet sekä sopeutumis rahatkin menee poskettomina veroina kerättyinä rahoina. Normiien purkutalkoot voin aloittaa säästämällä esim poistamalla avustajat kokonaan sekä puolittamalla kansanedustajien määränkin samalla. Syntyisi niitä muodissa olevia säästöjä sitä kautta.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Toki ne kansandustajat jotka tulivat ensimmäisen kerran valituiksi vuonna 2011 tai sen jälkeen eivät sopeutumiseläkettä saa. Niillä on määräaikainen raha joka on eläkettä hurjasti pienempi. Paljon pienempi kuin mitä ansiosidonnaien päiväraha olisi, mihin edustajat eivät ole oikeutettuja kun eivät saa palkkaa. Nyt järjestelmä on jopa järkevä jo.

Voishan säästötalkoot tosiaan aloittaa putsaamalla eduskunnan palveluksesta pienipalkkaisin ryhmä, joita on joku 180. Erikoinen ratkaisu tämä tosin olisi. Sinne jäisi vielä moninkertainen ja moninkertaisest kalliimpi virkamiesarmeija. Ja mitä vähemmän avustajia, sitä vähemmän aikaa edustajilla perehtyä asioihin ja sitä enemmän virkamiehillä on valtaa.

Alkuhan sekin olisi. Mutta olisi hyvä käydä sitten jokaisen julkisen sektorin työntekijän kohdalla keskustelu siitä, että onko tämän työpanos tärkeä.

Käyttäjän CarolusLinden kuva
Carolus Linden

En tiedä minkälainen vrikamiesarmeja eduskunnalla on. Jos virkamiesten vallan vähentäminen edellyttää kansanedustajien avustajia, se kai samalla siirtää virkamiesten valtaa kansanedustajien avustajille. Onkohan se tarkoitus.
Luulisi myös, että eduskunnassa käsiteltävät asiat on aika hyvin valmisteltu ja perusteltu. Valikokuntakäsittelyssä ja eduskuntaryhmissä niitä vielä puidaan tarkastikin.
Jos näistä yheyksistä saatava tieto ei riitä perehdyttämään kansanedustajaa on vielä käytettävissä Eduskunnan sisäinen tietopalvelu.
Lopulta kuitenkin asiat enimmäkseen pääetään ryhmäpäätöksillä.
Kansanedustajan asioihin perehtymiseen tarvittava ja käyttämä aika on tuskin ratkaisevasti ja ainoastaan avustajan toimista riippuvainen.
Olisi kai todella aiheellista keskustelu siitä, onko kansanedustajien ja eduskuntaryhmien nykyisenlaiseen avustamiseen käytetyt työpanokset ja kustannukset tärkeitä. Ny on vain niin, että näistä työpanoksista ja niiden kustannuksista ei näytä olevan tarpeeksi tietoa ylesesti saatavilla.

Käyttäjän TimoLaine1 kuva
Timo Laine

Olipa taas perustelut omalle ahneudelle. Pyrkisin välttämään hienoja sanoja kuten omatunto, ja haluan huomauttaa ettei yhteiskunta ole yritys eikä se toimi siten vaikka se muutamasta oikeistolaisesta siltä tuntuukin. Itsessään uskon, että jokainen on oman onnensa seppä ja minua ei henkilökohtaisella tasolla haittaa vaikka kavaltaisitte koko valtionkassan tyhjäksi, kunhan muistetaan ettei kyse koskaan ole edustajista vaan kansasta.Ahneus on paranettavissa, sieluttomuus ei ole. On jotekin kammottavaa että joku kokee tarpeelliksei omaansa puolustaa.

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen

Taitaa olla niin että tuossa ei olekaan kysymys kansanedustajan eduskunta-avustajasta mutta onko sen niin väliä kunhan pääsee mukavasti olemaan kateellinen.

Kalervo Kyyrönen

Kateus vie viljan ja kalat,kapitalisti kaikki.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Nyt kun eduskunta-avustajien palkka ei ole noussut senttiäkään kolmeen vuoteen, eli on pitänyt täydellistä nollalinjaa, niin sehän voisi toimia oivana esimerkkinä yhteiskuntasopimukseen:

Jos pienipalkkainen ammattiryhmä on pärjännyt 3v nollalinjalla, niin kyllä pitäisi pärjätä kaikkien muidenkin.

Käyttäjän VesaKiljunen kuva
Vesa Kiljunen

Meillä leikattiin muutamavuosi sitten urakoista 25-30%,niin pitäisikö se malli ottaa kaikkiin verorahoilla maksettavien palkkojen malliksi?
Eipä meikäläisellä indeksikorotukset korvaa koskaan menetettyjä tuloja!
Eipä yleensä ole tapana kitistä,mutta ole onnellinen mitä nyt saat!
Ja tuolla ylempänä vedetään kateuskorttia,ei hyvää päivää!!!

Toimituksen poiminnat