*

Mirita Saxberg Järjen ääni

Kauppa se on mikä kannattaa - lähikauppa vs hypermarket?

Kesko uutisoi tavoitteestaan kaksinkertaistaa lähikauppojen asiakasmäärät kilpailukykyisellä hinnoittelulla ja lähipalveluiden parantamisella. K-kauppiaat ryhtyvät mielellään yrittäjiksi pieniin, koteja lähellä sijaitseviin myymälöihin. S-ryhmän sen sijaan kirjoitetaan uskovan hypermarkettien kasvuun ja niissä asioivien kuluttajien aikaansaamaan hintojen halpuutukseen.

Olen iloinen että me kuluttajat saamme nauttia edullisista hinnoista ja hyvästä palvelusta. S-osakasomistajana kuitenkin kannan huolta "S-korttilaisten" saamista lähipalveluista tulevaisuudessa. Asiakasomistajuus palkitsee kun ostokset keskitetään S-ryhmän kauppoihin, sillä jokainen ostos kerryttää S-bonusta. Osuuskaupan bonustaulukon tulisi olla vieläkin progressiivisempi ja ostosten kerryttää entistä enemmän rahapalkintoa, jotta kotitalouksien ostovoima paranisi. Keskittämällä ostokset "omaan putiikkiin" kauppa on kannattavampaa sekä asiakkaalle että kauppiaalle - työllisyys kasvaa ja kansantalous kohenee.

Lähikaupat ovat tärkeitä etenkin sille asiakasryhmälle, joka ei autoile ostoksille kauempana sijaitseviin isoihin kauppoihin. Tähän asiakasryhmään kuuluvat mm. vanhukset, opiskelijat, pienituloiset, sekä tiheään asutulla alueella hyvien julkisten liikenneyhteyksien varressa asuvat ihmiset. Etenkin suuremmissa kaupungeissa, kuten Helsingissä, lähipalveluiden arvo korostuu.

Kenties Kesko on jo vetämässä pidemmän korren hintojaan alentavien kivijalkamyymälöidensä ansiosta. Pääsevätkö S-korttilaiset enää asioimaan S-ryhmään kuuluvassa lähikaupassa Salessa tai Alepassa, jonka hintataso on kilpailukykyinen nyt K-marketeiksi muuttuviin Valintataloon ja Siwaan nähden? Kilpailun lähellä sijaitsevia kauppoja kaipaavista asiakkaista luulisi nyt olevan kuumimmillaan näiden kahden ketjun välillä.

Osuuskaupan investointien tulisi kohdistua uudenlaisten lähipalveluiden kehittämiseen uusien hypermarkettien tehtailun sijasta. S-ryhmän ketjut voisivat ladata paukkunsa paitsi lähellä sijaitsevien S-kauppojen ketjun vahvistamiseen, myös esimerkiksi kotiin kuljetettaviin ostoksiin ja verkon yli Internetissä mahdollistettavaan tehokkaaseen päivittäistavarakauppaan. Kotia työn ohella hoitavan aikuisen, vuorotyöläisen, tai esimerkiksi huonosti liikkuvan vanhuksen ruokaostoksille pääsy helpottuisi, kun ostoksilla voisi käydä missä ja milloin tahansa vaikka vain puhelimen välityksellä. Lyhyen ajan sisällä kauppakassi tuotaisi kotioven läheisyyteen.

S-omistajien saamia lähipalveluita on erittäin tärkeätä parantaa ja uudistaa etenkin nyt kun yleinen taloustilanne ja Keskon uudistukset sekoittavat kenttää. Pelinappulat jaetaan uudelleen ja eniten ne tuottavat S-omistajilleen arvoa kun asiointi "oman ketjun kaupoissa" mahdollistetaan jatkossakin myös kaikille meille, jotka hoidamme ostokset mieluummin muualla kuin Prismoissa tai muissa suurissa ostoskeskittymissä.

Jos sinäkin olet HOK-Elannon S-asiakasomistaja, vaikutat parhaiten päivittäisiin raha-asioihisi äänestämällä vaaleissa 18.-29.4.2016. Olen ehdolla edustajistoon numerolla 361 - Mirita Saxberg.

Kun äänestysaika alkaa 18.4. klo 8.00, löydät äänestyslinkin osoitteesta

http://osuuskauppavaalit.fi/hok-elanto.

Linkki toimii 29.4. klo 21 asti. Voit äänestää myös postitse. Viimeistään 29.4. palautuskuoressa postitetut äänestysliput ovat mukana ääntenlaskennassa ja arvonnassa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Lähikauppoja on Keskon farisealaista kannattaa, jos lähikauppias ei saa tavaraansa tilausmäärästä riippumatta samaan tukkuhintaan kuin marketit.

Käyttäjän valtakunnan kuva
Kimmo Liimatainen

Näiden päivittäistavaraa myyvien keskusliikkeiden toiminta on härskiä - siinä ei ole millään muulla mitään merkitystä kuin a) omien kulujen minimoinnilla ja b) omien voittojen maksimoinnilla. Minä olen ollut töissä eräässä tällaisessa keskusliikkeessä.

Ne eivät esimerkisi välitä mitään siitä, millaista ympäristöä tai millaisia vaikutuksia heidän toimintansa saa aikaan.

Otetaanpa esimerkiksi vaikkapa tämä market-/ hypermarket- kehitys. Suuret kaupat sijaitsevat yleensä keskellä-ei-mitään ja tämä johtuu siitä yksikertaisesta seikasta, että kun myymälän koko kasvaa se sijoittuu aikaisempien myymälöiden vaikutusalueiden väliin. Toinen syy on se, että tontit ovat halvempia ei-missään. Keskelle-ei-mitään ei kuitenkaan oikein pääse kuin omalla autolla. Tähän liittyy pari asiaa.

Kun kaupat ovat kaukana, niihin on mentävä omalla autolla. Kaupan kannalta tilanne on tavoitetava, koska autolla tulevat asiakkaat tekevät suurempia kertaostoksia.

Ympäristön ja kaupunkien toimivuuden kannalta tämä on kuitenkin tuhoisaa; yksi rekka-autollinen tavaraa viedään pois noin tuhannella edestakaisella henkilöautomatkalla. Keskittämisestä ei ole hyötyä kenellekään muulle kuin keskusliikkeelle itselleen.

Voidaan kysyä, paljonko aikaa (ajomatkat yms.) ja rahaa (pakko olla auto, polttoaineet yms kulut) enemmän kuluttaja käyttää ostoksien tekemiseen marketista verrattuna siihen, että ostokset tehtäisiin ihan läheltä kotia kävellen. Yksinkertaistaen - keskusliikkeet siirtävät kulujaan koko ajan enemmän kuluttajille.

Voidaan kysyä myös onko kasvava yksityisautoliikenne hyväksi ympäristölle ja kaupungeille? Minusta ei ole.

Kolmanneksi voidaan todeta se, että isot marketit tappavat kaikki pienet liikkeet – ainakin pienempien – kaupunkien keskustoista (Heinola, Orimattila, tms).

Vielä yksi asia on yhteiskuntien sosiaalinen tasa-arvoisuus. Miten ne, joilla ei ole varaa/ mahdollisuuksia auton käyttöön voivat tehdä ostoksensa? Bonuskorttijärjestelmät ovat ovela silmänlumekonsti saada asiakkaat sitoutettua yhteen liikeeseen.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Eipä ole mikään ihme että Jyväskylässä on varsinkin Keskimaan kannattajien piirissä ihmisiä jotka olivat sitä mieltä että Jyväskylän tulisi luopua kauppatorista ja vannottivat että modernin kaupungin keskusta on hypermarketeissa. Toria pidettiin ihmisten heitoissavanhanaikaisena ja museoon kuuluvana ja valitettiinkun torille ei pääse samanlaiilla omalla autolla kuin hypermarketteihin vaan auton joutuu jättää pienen kävelymatkan päähän maksulliseen parkkiian. Tämä tuli selväksi joitainvuosia sitten kun puhuttiin Jyväskylän torin uudesta paikasta. Tittyhän on että autottomalle ihmiselle voikin tulla vaikeus lähteä hakmaan niitä pankki-, Kela- tai terveyspalveluja jätti-hypermarketista, vaikka sellaista tulevaisuutta Suomeen maalaillaakin. No nyt näyttää onneksi että Jyväskylämsaa pitää torinsa ja että se siirretään Asema-Aukiolle lähemmäksi Matkakeskusta.

Toimituksen poiminnat